معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری خبر داد آیین نامه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان در دستور کار دولت

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: بررسی و تصویب آیین نامه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به مبلغ 110 هزار میلیارد ریال برای اشتغال روستاییان و عشایر در دستور کار هیات دولت قرار دارد.
به گزارش ایرنا، «سید ابوالفضل رضوی» در نخستین همایش «نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار» که در محل وزارت جهادکشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: روستاییان و عشایر برای دریافت وام اشتغالزایی نگرانی نداشته باشند، زیرا در صورت تصویب هیات دولت، این تسهیلات با کارمزد متوسط 6 درصد برای عموم و کارمزد 4 درصد برای روستاهای مرزی در اختیار تسهیلات گیرندگان قرار می‌گیرد.
به گفته وی، این وام به همه مشاغل پایدار و مطمئن از جمله کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری، دوخت لباس و حتی صنایع فرآوری معدنی تعلق می‌گیرد.در این آیین نامه پیش‌بینی شده است که فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اگر در روستاها اقامت بگیرند، می‌توانند از این تسهیلات کم بهره استفاده کنند. اکنون در 10 استان کشور بازار مصرف لباس تولیدی در روستاها را مشخص شده است به طوری که انجمن قماش ایران با شرط اینکه لباس‌های تولیدی طبق الگوی آنها دوخته شود، خریدار همه آنها خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در همایش نقش آفرینی زنان روستایی و عشایر یک هزار و 363 روستایی و عشایر شرکت داشتند که بیش از 750 نفر شرکت کنندگان دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری بودند.


حجتی: زنان روستایی و عشایری در ایجاد ثروت ملی نقش بسزایی دارند
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی هم در این همایش گفت: زنان روستایی و عشایری در افزایش تولید و ارزش افزوده، ایجاد ثروت ملی، توسعه پایدار و تامین درآمد خانوارها نقش موثری دارند.
وی بسیاری از گرفتاریهای امروز جامعه را ناشی از همین اهمال کاری‌ها دانست و افزود: آمریکایی‌ها نسل به نسل کشاورزی خانوادگی خود را دنبال می‌کنند، حتی فائو یک تا دو سال گذشته شعار خود را کشاورزی خانوادگی قرارداده است که این نشان از اهمیت این موضوع دارد.برخی بر این باورند که جمعیت روستایی از70 درصد در اوایل انقلاب به 30 درصد رسیده است اما اوائل انقلاب ما 300 شهر داشتیم که اکنون به 1800 شهر رسیده و اکنون بسیاری از شهرهای ما شهر روستا هستند.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی، از ظرفیت‌های مغفول پیرامون برای توسعه صنایع کوچک و خرد روستایی نظیر صنایع دستی، بسته‌بندی و عرضه تفکیک شده (سورت) محصولات خام و گلخانه‌های کوچک می‌توان برای اشتغالزایی، تکمیل درآمد خانوارها و استقرار جمعیت روستایی بهره گرفت.
معاون وزیر جهادکشاورزی: احیای کشاورزی خانوادگی در روستاها و عشایر الزامی است
«اسکندر زند» رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هم گفت: امروزه در دنیا به دو مقوله کشاورزی خانوادگی و صنعتی اهمیت می‌دهند به شکلی که زنان و کشاورزی خانوادگی در 70 درصد کشاورزی دنیا نقش کلیدی دارد.به همین منظور 17 هدف برای توسعه پایدار کشاورزی هزاره سوم شامل افزایش درآمد، کاهش فقر کشاورزان، پایداری اکوسیستم از زیرمجموعه‌های توسعه پایدار و زنان دیده شده است.
وی از اولویت‌های مهم‌ جهان پرداختن به زنان روستایی و عشایری دانست و تصریح کرد: زنان نیمی از جامعه هستند به همین دلیل کم توجهی به زنان در بخش کشاورزی ما را از رسیدن به اهدافمان دور می‌کند.
نماینده فائو: 43 درصد تامین غذای کشورهای درحال توسعه برعهده زنان روستاست
«استرکیش لاروش» نماینده موقت سازمان خاروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران اعلام کرد زنان روستایی وظیفه تامین غذای 43 درصد کشورهای در حال توسعه را بر عهده دارند و با توجه به نقش اشتغال زنان روستایی در کاهش فقر و امنیت غذایی در نباید آنان را در توسعه پایدار نادیده گرفت.
وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد زنانی که درآمد دارند، آن را صرف امنیت غذایی، لباس، آموزش و بهداشت کودکان خود می‌کنند.
وی به حضور زنان روستایی ایران در پروژه‌های موثر کشور اشاره کرد و گفت: از سال 2011 پروژه‌های احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته تحت فرسایش باد و خاک شور با کمک سازمان جنگل‌ها و مراتع در استان‌های خراسان جنوبی و کرمان مورد توجه قرار گرفت که اکنون نیز توسط زنان روستایی در حال اجراست.
فائو پانزدهم اکتبر هر سال را روز بین‌المللی زنان روستایی اعلام کرده است و در این روز برنامه‌هایی اجرا می‌کند.
تفاهم نامه سه جانبه برای ترویج محصول سالم زنان روستایی و عشایری امضا شد
تفاهم نامه سه جانبه در زمینه ترویج محصولات سالم و استاندارد با مشارکت زنان روستایی و عشایری، روز یکشنبه بین وزارت جهاد کشاورزی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد ایران امضا شد.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نخستین همایش نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار در حمایت از تولید و ترویج محصول سالم زنان روستایی و عشایری تفاهم نامه سه جانبه‌ای را با حضور معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری و نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به امضا رساند.
همچنین در این همایش کتاب 23 سال تجربه توانمندی‌های زنان روستایی و عشایری توسط وزیر جهاد کشاورزی دولت دوازدهم و معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری رونمایی شد.
سایر اخبار این روزنامه
تیلرسون: رئیس جمهوری آمریکا نمی خواهد کنگره تحریم هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود ماجراجویی بارزانی کرکوک را به جنگ نزدیک می‌کند گروهی از روانشناسان آمریکایی خواستار برکناری ترامپ شدند کشف انبار بزرگ جنگ افزارهای آمریکایی و اسراییلی داعش در سوریه دکتر ظریف: مشکل ترامپ نداشتن استراتژی است رئیس سازمان انرژی اتمی: در صورت لغو برجام اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم تیلرسون: رئیس جمهوری آمریکا نمی خواهد کنگره تحریم هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود تاکید نهادهای اقتصادی بین‌المللی بر تداوم همکاری‌های پسابرجامی با ایران قاضی‌زاده هاشمی در مراسم روز جهانی غذا: وزارت بهداشت درباره سلامت مردم، اهل مسامحه نیست صادقانه با مردم معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری خبر داد آیین نامه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان در دستور کار دولت معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد: تنها90 دستگاه اجرایی به سامانه انتشار آزاد اطلاعات متصل شده اند در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق 1404 تصویب شد عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: شهرداری تهران با تورم شدید نیرو روبروست